Carvin TS100

Lampová nálož
Distributor: 
Cena: 
18 430,00 Kč

Pro vyznavače rackových kytarových aparátů má Carvin jednu velmi zajímavou nabídku. Koncový stupeň TS100 se dvěma kanály o výkonu 50 wattů na první pohled není ničím převratným, je však dostupný za poměrně zajímavou cenu.

Nejspíš každý, kdo se rozhodne řešit svůj kytarový zvuk kombinací několika samostatných komponent v racku, je zákonitě postaven před zdánlivě jednoduchý problém - zvolit vhodný koncový zesilovač. Ačkoliv je toto zařízení v celém racku zpravidla nejtěžší, je to poměrně nenápadné, neboť zpravidla obsahuje zdaleka nejmenší počet ovládacích prvků, a proto také někdy bývá jeho výběru věnována po hříchu malá pozornost.

Jestliže o něčem podobném uvažujete určitě by vaší pozornosti neměl ujít přístroj, který je na českém trhu poměrně čerstvým nováčkem. Firma Carvin totiž tento plnohodnotný lampový „koncák" nabízí za (vzhledem k nabídce jiných výrobců) nezvykle přijatelnou cenu.

K základním parametrům asi tolik: Carvin TS100 nabízí výkon 2 x 50 wattů s možností přepnutí do můstku, kdy v mono režimu poskytuje 1 x 100 wattů. Za něj je možné zapojit reproboxy o impedanci 4, 8 nebo 16 ohmů (v můstkovém provozu je nejnižší dovolená impedance 8 ohmů).

Střeva

Výrobce tvrdí, že signálová cesta je plně lampová (není důvod, proč tomu nevěřit). Ve svých útrobách schovává hned čtyři předzesilovací elektronky 12AX7 a samotný koncový stupeň je tvořen čtyřmi lampami EL34, který poskytují avizovaných 2 x 50 wattů, případně 100 v můstkovém zapojení. K dispozici je interní přepínač předpětí, a to dokonce pro každý kanál zvlášť. V praxi to znamená, že byste měli mít možnost bez jakýchkoliv problémů osadit zesilovač (nebo případně jeden z jeho kanálů) jiným běžně používaným typem elektronek, konkrétně 6L6 nebo 5881.

Skříň zesilovače je při standardní šířce 19 "dimenzována na rackovou výšku 2U, což je pro tento typ přístroje běžné a naznačuje to, že elektronky jsou vestavěny ve vodorovné poloze. Váha necelých 12 kg vás nenechá na pochybách, že se jedná o produkt ryze lampový, tedy patřící do světa, kde slova jako miniaturizace jsou a zřejmě i nadále budou zapovězena. Obecně vzato působí konstrukce zesilovače dojmem dobrého zpracování a bytelnosti, ani ovládací prvky netrpí zbytečně volným chodem a v průběhu testování se nevyskytl žádný důvod, proč o mechanických kvalitách TS100 pochybovat.

Ovládání

Na pohled upoutá „téesstovka" předním panelem, který - ač není příliš bohatý na ovládací prvky - zaujme svým elegantním chromovaným provedením, jemuž dominují dva páry stříbrných ovladačů umístěné v pravé části - Volume (hlasitost) a Presence (korekce v oblasti zhruba 6 kHz) u každého kanálu zvlášť. Potenciometr Volume má logaritmický průběh, takže v první polovině jeho dráhy roste úroveň hlasitosti jen pozvolna a dále je růst rychlejší. Tam, kde potřebujete (například doma), můžete úroveň hlasitosti nastavit přesněji a citlivěji, u vyšších hodnot jsou skoky větší, což považuji za ideální. Vlevo jsou k dispozici robustní přepínače Power a Standby

Na zadním panelu najdete následující: Dva vstupní jacky umožňují přivedení signálu ze stereo zařízení, lze je však přepnout na mono vstup tlačítkem Parallel Inputs. Přepínač Ground Lift vás zbaví případných problémů s brumem, který může způsobit zemnicí smyčka při propojení se preampem. K dispozici jsou dohromady 4 konektory typu jack pro připojení reproduktorových beden. Dvojice jacků u každého kanálu jsou zapojeny paralelně. Výčet uzavírá přepínač Bridge/Stereo pro volbu režimu 2 x 50 nebo 1 x 100 wattů a třípolohový přepínač Impedance. Ten slouží k nastavení impedance 4, 8 nebo 16 ohmů podle použitých beden (popř. bedny). Tento přepínač je umístěn pod úrovní zadního panelu a je tak možné jej ovládat pouze s využitím např. šroubováku. To sice na jedné straně zabraňuje nechtěnému přepnutí, což je jistě užitečné, na straně druhé pokud jezdíte často na koncerty a nevozíte s sebou vlastní reprobox (což je v amatérských podmínkách víceméně standard), může se stát, že ten šroubovák budete muset na pódiu vytahovat.

Po zapnutí si kromě rozsvícení modré diody mezi dvojicemi potenciometrů na čelním panelu všimnete také toho, že se současně rozběhne větrák za zadní stěnou přístroje. Jeho provoz není hlučný, což kvituji s povděkem.

Po zapnutí

2 x 50 W představuje výkonový potenciál, který by měl stačit snad každému kytaristovi. Nelze se nezmínit o možnosti přepnout „zesák" do můstkového či mono režimu. Zdá se to na první pohled jako samozřejmost a z technického hlediska nejde o žádný zázrak, nicméně situace je taková, že mnozí z výrobců u svých rackových stereo modelů tuto možnost nenabízí, což je škoda. Za prvé je tady možnost využít v případě potřeby vyššího výkonu a druhá věc je, že při hraní naživo je zpravidla k dispozici jediný reprobox. Další věc je, že ačkoliv mají někteří z kytaristů v oblibě rackové aparáty, po hraní ve stereu ve skutečnosti netouží, takže je jim kanál navíc v podstatě k ničemu.

Tím hlavním faktorem je ovšem především zvuk. A troufám si tvrdit, že po této stránce může TS100 jen málokoho zklamat. Na první poslech bude zřejmé, že tento zesilovač má určité vlastní, řekněme „carvinovské" zabarvení, takže přímé srovnání s produkty jiných výrobců může být zavádějící. Zvuk zesilovače je však zároveň dostatečně transparentní, takže dává dostatek prostoru proto, aby vynikl charakter předzesilovače, samotného nástroje i herního stylu.

Přitom nabízí také velmi dobrou dynamiku. I při vyšších hlasitostech lze dosáhnout příjemně čistého zvuku, takže bych se TS100 nebál označit za velmi univerzální zařízení. Protože se jedná pouze o jednu část zvukového řetězce, může být hodnocení zvuku trochu „ošemetné", neboť faktorů pro dosažení kvalitního zvuku je zde více, ale při použití kvalitních snímačů, preampu, a reproboxu se dá zkrátka říci, že TS100 nebude tvořit slabý článek ve vašem racku.

Výrobce uvádí, že by zesilovač měl uspokojit i ucho náročného audiofila, musím však přiznat, že jsem neměl k dispozici opravdu drahé bedny, abych tento fakt mohl potvrdit. A na druhou stranu, plýtvat životností lamp při použití zesilovače v rámci hi-fi řetězce nižší či střední třídy mi připadá dosti zbytečné - to však nechávám k posouzení případnému zájemci.

Zhodnocení

Výběr koncového zesilovače do racku představuje pro nejednoho kytaristu svým způsobem tvrdý oříšek, protože poměr ceny a „výkonu" (či spíše kvality) se zde posuzuje o něco hůře. Navíc nabídka není zdaleka tak široká, jako je tomu u tradičních kytarových hlav.

Carvin TS100 je svým způsobem velmi ojedinělým modelem - především proto, že je (v porovnání s některými dalšími) nabízen za více než příjemnou cenu. Přitom si dovolím tvrdit, že tomu tak je bez jakýchkoliv kvalitativních kompromisů. Spíše naopak, zejména zvukovou kvalitu lze s čistým svědomím označit za výbornou.