Sony, Zoom, AEQ, Edirol, Marantz, Korg

Mobilní rekordéry
Cena: 
Ceny v textu

Sbírám zvuky, a tak bych si chtěl zakoupit nějaký přenosný rekordér. Říkám si to již dlouho, ale ještě jsem to neudělal. Nerad bych pásek ani minidisc, zkrátka nic se složitou mechanikou. Nejlepší řešení by mohlo být zařízení pracující s paměťovou kartou. Nemusí umět mnoho, i když například dobrým vestavěným stereofonním mikrofonem bych určitě nepohrdl. Konečně, k zahození nemusí být ani kvalitní předzesilovače, nízká míra šumu a hlavně jednoduché a intuitivní ovládání…

Vzhledem k této své touze jsem uvítal nabídku redakce na recenzi mobilního rekordéru Korg MR-1. Avšak červíček jednoho krásného dne zahlodal více: „Co kdyby ale těch věcí bylo víc? Takový větší testík…!" Odpověď z redakce? Mám si vybrat. Ouvej, netušil jsem, že těch přístrojů se mi nakonec sejde šest a budou cenově i zaměřením hodně rozdílné. Co nadělám, jde se do práce…

Sony PCM-D1 (58.900,- Kč / Altei, Praha)

Jako prvního „pána na holení" si vezměme model PCM-D1 od firmy Sony. Tento rekordér již na první pohled rozhodně nepůsobí jako levná věc. Nepatří také k nejmenším a s více než 0,5 kg hmotnosti vyvolává neklamný dojem bytelnosti. Jeho mechanické provedení je velmi robustní a dovolím si napsat i „precizní". Po stránce estetické lze přístroj zhodnotit jako velmi decentní, nikoliv však snadno přehlédnutelný. Při prvním setkání láká uživatele zejména třemi atributy, jsou to podsvícené analogové indikátory vstupní úrovně, dvojice elektretových kondenzátorových mikrofonů a otočný ovládací prvek vstupní citlivosti. Přístroj umožňuje uživateli záznam a přehrávání dvou kanálů s podporou 16 nebo 24 bitů/až 96 kHz. Záznam pořizujete v nekomprimovaném formátu PCM (Wav; nenajdete zde žádnou možnost komprimace (například mp3)) a ukládáte jej buď do interní FLASH paměti o velikosti 4 GB, nebo na paměťovou kartu Memory Stick Pro (až 4 GB). Je škoda, že PCM-D1 nepodporuje raději karty SD, ale co se dá dělat, je to Sony.

Ke snímání žádaných audio signálů máte k dispozici pár vestavěných elektretových mikrofonů s kardioidní směrovou charakteristikou, které jsou uspořádány do X/Y stereo páru. „Externí" umístění „interních" mikrofonů je zde doprovázeno přítomností dvojice ochranných ramen, která jsou vyrobena z nerez oceli, jsou ohnuta do oblouku a mají v průměru 3 mm (srovnej řešení u jednotky Zoom H4). Kromě bezpečnostní funkce přispívají též k zajímavému designu zařízení.

Alternativami k pořízení záznamu jsou ovšem také stereo linkový a stereo mikrofonní vstup, provedené ve formátu jack – 3,5 mm.

Nevýhodou je, že pro připojené externí mikrofony nelze zapnout žádné fantomové napájení. Další konektivitu rekordéru zajišťují sluchátkový výstup (opět 3,5mm jack) a linkový výstup, kombinovaný s optickým digitálním výstupem (3,5 mm jack). Příslušné propojovací kabely nejsou s přístrojem dodávány.

Po stranách přístroje dále naleznete přepínač Input (určený k volbě vstupního signálu, tj. linkový vstup nebo mikrofony; připojením externího mikrofonu se automaticky odpojí interní dvojice mikrofonů), hlavní vypínač, přepínač MIC ATT pro útlum o 20 dB, přepínač Hold (uzamčení ovládacích tlačítek), USB 2.0 konektor, napájecí konektor, otočný ovladač výstupní hlasitosti a duální otočný regulátor vstupní úrovně, který umožňuje nastavit citlivost separátně pro pravý a levý kanál. Všechny přepínače i konektory působí dostatečně robustním dojmem.

Ovládání PCM-D1 hodnotím jako intuitivní a jednoduché, rekordér není vybaven žádnými zbytečnostmi. Stisk tlačítka Record nespustí rovnou nahrávání, ale přístroj zůstane v režimu nahrávání + pauza, takže lze ještě nastavit vstupní citlivost. Samotný proces nahrávání započne až stiskem tlačítka Pause nebo Play. Během nahrávání lze samozřejmě monitorovat signál ve sluchátkách (praktické).

Displej přístroje je dostatečně velký a solidně přehledný. Zvláštním tlačítkem lze zapnout podsvícení, jiným lze případně přepínat zobrazené časové údaje. Displej je velmi informativní, najdete zde indikaci provozního režimu (nahrávání/přehrávání), čísla tracků, zvolenou vzorkovací frekvenci, nastavení přítomného filtru (viz níže), limiteru, stav baterie apod. Osobně považuji za velmi šikovné vyobrazení indikátorů vstupní citlivosti. Tato digitální forma je v porovnání s analogovými „budíky" výrazně rychlejší. Jako výhodnější pro nastavení vstupní citlivosti se jeví i díky zobrazení maximální hodnoty.

Volby většiny parametrů a nastavení jsou tu dostupné pomocí přítomného menu, které lze vyvolat samostatným tlačítkem (jak níže uvidíte, speciální tlačítko pro menu nemusí být vždy samozřejmostí).

Všechna menu PCM-D1 jsou přehledná a orientace v nich je smysluplná. Jedinou zásadnější vadou (u řešení celého ovládání) je fakt, že pro posuv zobrazeného menu po displeji je použita poměrně pomalá animace, takže listování v něm je poněkud těžkopádné. Tak jako tak, u Sony převažuje daleko více příjemných funkcí a možností. Namátkou mohu uvést například volbu vypnutí signalizačních LED, díky čemuž se například přístroj nestane v záběru kamery cílem pro zaostření.

Přejděme ale k tomu nejdůležitějšímu, ke zvuku. Výrobce se hned v úvodu manuálu chlubí kvalitou vestavěných mikrofonů a musím uznat, že nepřehání. Mikrofony mají výbornou citlivost, frekvenční charakteristika vykazuje pokles v oblasti nízkých frekvencí a naopak lehké zdůraznění v oblasti 10 kHz. Zvuk je přirozený, dynamika velmi solidní. Díky kvalitním mikrofonním předzesilovačům se zde setkáváme jen s minimální mírou šumu i při vyšších úrovních vstupní citlivosti, takže lze bez problémů nahrávat i velmi slabé zvuky (PCM-D1 obsahuje SBM procesor). Připojením kvalitních studiových mikrofonů kvalita předzesilovače ještě vynikne, nevýhodou je ovšem již vyřčená absence fantomového napájení, kterou ovšem výrobce vysvětluje snahou zamezit „zanášení” šumu a při použití kvalitních kondenzátorových mikrofonů odkazuje raději na použití externích zdrojů.

Jedničku s hvězdičkou zaslouží výrobce za provedení ovladače vstupní citlivosti. Je velmi robustní a ergonomicky řešený - změnu vstupní citlivosti lze provádět v podstatě jedním prstem při držení přístroje v ruce. Jako u všech podobných přístrojů s vestavěnými mikrofony se přenáší do nahrávky manipulační hluk, vznikající posuvem prstů po těle přístroje. Pohyb ovladače vstupní citlivosti se však do nahrávky nepřenáší téměř vůbec, není proto problém měnit citlivost i během nahrávání.

Přístroj je také vybaven vypínatelným filtrem typu horní propust (200 Hz) a slušně fungujícím limiterem, který je nejspíš optimalizován na nahrávání hlasu. Při vypnutém limiteru je nutné hlídat indikátory, překročení mezní úrovně hlásí displej výrazným „Over". Napájení PCM-D1 je řešeno čtyřmi NiMH akumulátory velikosti AA (tužkové), případně externím 6V adaptérem. Jako drobný nedostatek vidím dvířka pro pouzdro s bateriemi, která byla i při zavření poněkud volnější a při pohybu ruky s přístrojem se v nahrávce projevovalo jejich „cvakání" (stačilo je však podložit kouskem molitanu). Vzhledem k rozsáhlosti testu mi dovolte přejít ke stručnější formě. Přístroj nabíhá asi za 10 s po zapnutí, akumulátory jej udržely v provozu asi 4,5 hodiny. Je vybaven závitem pro umístění na stativ (na zádech). V poměrně bohatém příslušenství najdete například i protivětrný kryt na mikrofony, USB kabel, poutko a napájecí adaptér. Při připojení k počítači funguje jako USB disk, v tomto stavu však nelze nahrávat. Připojení během nahrávání má prioritu - nahrávání se přeruší. Přístroj je koncipován na „jednoruční" i „obouruční" držení a ovládání.

Kdybych měl krátce a věcně rekapitulovat silné a slabé stránky Sony PCM-D1, do první skupiny by podle mého názoru patřily klady jako velmi solidní zvuk, mechanické provedení, přitažlivý design, celková koncepce, ovládání a vestavěná paměť 4 GB. Naopak za slabé stránky považuji absenci fantomového napájení pro externí mikrofony, „chování" animace displeje při pohybu v menu a nežádoucí cvakání dvířek otvoru pro baterie, které - jak doufám - bylo nešvarem pouze zapůjčeného testovacího vzorku.

Zoom H4 (8.680,- Kč / Lídl Music, Brno)

Zoom H4 patří v tomto testu mezi nejlevnější a je zřejmě primárně určen muzikantům. Však je také výrobcem specifikován jako „portable multitrack recorder". Jeho cena sice svým způsobem „vysvětluje" umělohmotné provedení (za tento obnos byste asi jen těžko mohli očekávat titanovou konstrukci PCM-D1), avšak výbava i možnosti jsou v řadě případů značně unikátní.

Přístroj japonské provenience umožňuje práci ve dvou režimech - stereo a 4stopý režim. V prvním případě se logicky nabízí nahrávání a přehrávání dvou kanálů, a to s podporou 16 nebo 24 bitů/až 96 kHz. Záznam lze ukládat v nekomprimovaném PCM (Wav), ale i v komprimovaném formátu mp3 s podporou 32 - 320 kbps (vzorkovací rychlost je omezena na 44,1 nebo 48 kHz). Režim 4stopý umožňuje opět současné nahrávání dvou kanálů, avšak při přehrávání si můžete dopřát kanály čtyři.

Tento režim podporuje pouze záznam v PCM (16 bitů/44,1 kHz). Vytvořená data se v případě Zoom H4 ukládají na SD kartu (16 MB - 2 GB; součástí dodávky je karta s kapacitou 128 MB), interní paměť se v jeho případě nekoná. Díky USB rozhraní (2.0) může rekordér pracovat rovněž jako jednoduchá USB zvuková karta (16 bitů/44,1 kHz).

Zoom H4 disponuje dvojicí „vestavěných" elektretových mikrofonů, které jsou podobně jako u předchozího rekordéru řešeny v uspořádání X/Y - kapsle jsou nasměrovány lehce proti sobě (do úhlu křížení). Výrobce toto řešení vůči konvenčnímu mikrofonnímu stereo uspořádání vymezuje schopností pokrýt široké audio pole, zejména potom „umem" zachytit zvukové zdroje v jeho středu a absencí fázových posunů. Oba mikrofony jsou kryty dvojicí kovových ramen, jejich pozice vůči tělu rekordéru není nastavitelná.

I v tomto případě se zařízení neomezuje na interní mikrofony a dopřává uživateli 2 nepřehlédnutelné symetrické mikrofonní/linkové vstupy na kombinovaných XLR/jack (1/4") konektorech. Jejich devizou je bezesporu možnost zapnout společně fantomové napájecí napětí +48 V nebo +24 V. Výstupy jsou u H4 „vyvedeny" na levém boku, kde najdete stereo linkový a sluchátkový výstup (oba ve formátu jack/3,5 mm).

Na přístroji dále najdete regulátor hlasitosti sluchátek, tři 3polohové (Low/Mid/High) přepínače vstupní úrovně vestavěného X/Y stereo páru a vstupů 1 a 2, dále vypínač, USB konektor, napájecí konektor a ovládací kolečko „Jog-Dial", které funguje rovněž jako potvrzovací tlačítko. Na horním panelu jsou uživateli k dispozici 4 menší tlačítka (podsvícená) pro přepínání formátu a vzorkovací frekvence, joystick známý například z mobilních telefonů, větší tlačítko Rec a dvojici červeně svítících LED indikátorů.

Ovládání je v tomto případě optimalizováno pro držení přístroje v jedné ruce, čemuž odpovídají i jeho přijatelně malé rozměry a hmotnost (190 g). Navrženo je vcelku logicky a majitel si na jeho koncepci poměrně rychle navykne. Podle mého názoru je však většina ovládacích prvků zbytečně miniaturní a řada tlačítek nemá také přesně definovaný bod stisku (design v tomto případě trošku vítězí nad uživatelským pohodlím). Jak jsem již napsal, příliš „umělohmotný" dojem je zřejmě daň za nízkou cenu… Narozdíl od zbylé pětice rekordérů zde chybí tlačítka Start, Stop a posuv, neboť tyto funkce jsou ovládány joystickem, což díky jeho chodu není vždy úplně operativní. Přátelštější je tlačítko Rec, které po prvním stisknutí spouští nahrávání s pauzou (PreRec), dalším stiskem samotné nahrávání a třetím nahrávání vypne. Pro „jednoruční" ovládání je to výborné.

Nahrávaný signál lze monitorovat buď ve sluchátkách nebo prostřednictvím linkového výstupu.

Většina parametrů a funkcí se v případě produktu Zoom nastavuje pomocí menu. Pro jeho vyvolání slouží joystick, pro samotný pohyb v menu bohužel nikoliv. K tomu je třeba přehodit palec na Jog-Dial, tlačítko Menu potom funguje jako návrat zpět. Musím přiznat, že na toto řešení jsem si musel chvíli zvykat. No, nejraději bych to konstruktéry nechal za trest ovládat…:o)

Možností nastavení je opět mnoho, od volby režimu (stereo/4stopý), formátu záznamu, vstupního signálu (interní/externí mikrofon, linkové vstupy), po monitorování vstupního signálu, nastavení vstupní citlivosti a další a další parametry a funkce. Zkrátka klikáte a klikáte a někdy to na můj vkus celkem zdržuje. Například vstupní citlivost se u H4 nastavuje ve třech krocích (posuvnými přepínači na boku přístroje (Low/Mid/High)) a plynulá regulace se dá pouze „doklikat" pomocí Jog-Dial v menu. Displej pochopitelně zobrazuje indikátory vstupní úrovně, které jsou dostatečně rychlé a udržují zobrazené maximum. Není zde ale zobrazena informace o vstupu, ze kterého právě nahráváte, což někdy docela chybí.

Přístroj je napájen pomocí dvou AA článků, případně pomocí externího adaptéru 9 V/ 300 mA. Kryt na baterie i SD kartu je velmi slušně aretován a nehrozí žádné náhodné otevření. I mechanické provedení, přestože umělohmotné, působí dojmem, že něco vydrží.

Vestavěné mikrofony tohoto rekordéru mají solidní citlivost a je pro ně typické lehké zdůraznění frekvencí v oblasti 10 kHz. Zvuk je celkově značně neutrální, a to i při nahrávání z různých vzdáleností. Nevýhodou je poměrně vysoký šum mikrofonních předzesilovačů, zvlášť při vyšší vstupní citlivosti, který se (ve výrazně menší míře) projevuje i u mikrofonních vstupů pro externí mikrofony. Nahrávání z linkových vstupů je bez problémů. Velkou výhodou je plnohodnotné (+48 V) fantomové napájení. Při nahrávání z vestavěných mikrofonů se pochopitelně přenáší do nahrávky manipulační hluk vznikající posuvem prstů po těle přístroje.

Přístroj je vybaven slušně fungující funkcí AutoGain a řadou efektů. Ve stereo režimu jde především o kompresor/limiter, případně o simulaci mikrofonů Shure SM 57, Sennheiser MD 521, Neumann U 87 a AKG C414. Kompresor/limiter je bez problémů použitelný, nejlepšího výsledku jsem dosáhl při nahrávání hlasu. Simulace mikrofonů změní barvu zvuku, ale porovnání s reálnými mikrofony bych bral spíše s rezervou. Ve 4stopém režimu fungují efekty s mono vstupem a stereo výstupem, výběr je daleko širší a otevírá se možnost editace řady parametrů. Zároveň máte k dispozici virtuální mixážní pult. Detailní nastavení „mixáže" i efektů na malém displeji vede opět ke spoustě „klikání", i tak se ale nabízí zajímavé možnosti a více prostoru pro „hraní". Přece jen se ale jedná o nahrávací zařízení, a tak bych úpravu zvuku raději řešil například dodatečně na počítači. Za praktičtější naopak považuji vybavení metronomem a ladičkou.

Dále opět jen ve stručnosti. Přístroj nabíhá asi za 5 s po zapnutí. NiMH akumulátory 2200 mAh udržely přístroj v provozu asi 5 hodin (bez použití fantomu). V příslušenství najdete kromě návodů v různých jazycích (včetně velmi solidního českého) i CD se softwarem Cubase LE, protivětrný kryt na mikrofony, 128 MB SD kartu, pouzdro, plastový kryt se šroubem na upevnění na stativ, USB kabel a poctivě provedený napájecí adaptér (žádná skládačka pro univerzální použití v různých zásuvkách).

Použití přístroje si umím představit jak pro „sběratele zvuků", tak pro orientační nahrávání kapely nebo interpreta někde „naživo" a nevylučuji ani roli jednoduché zvukové karty u notebooku. Cena 8 680,- Kč včetně DPH je odpovídající možnostem i provedení přístroje.

Jako pozitiva Zoom H4 vidím kombinované konektory XLR/jack, fantomové napájecí napětí +48 V a také skutečnost, že je přístroj využitelný i v roli jednoduché USB zvukové karty s podporou ASIO. Jako nedostatky vnímám absenci samostatných tlačítek start/stop/posuv, mírně nepraktické a snad i chaotické ovládání joystickem, dále to, že displej při nahrávání neindikuje vstup, ze kterého se nahrává, také šum mikrofonních předzesilovačů a nakonec i fakt, že ve funkci „zvukové karty" pracuje Zoom H4 pouze v režimu 16 bitů/44,1 kHz.

AEQ PAW 120 (22.789,- Kč / Audiopolis, Praha)

„Je to velké asi jako mobilní telefon. Stojí to asi pětkrát tolik a výrobce píše, že je to ideální pro reportéry. Co je to?" Odpověď zní PAW 120 od španělské firmy AEQ. Toto zařízení je nejmenším mobilním rekordérem, který jsem měl pro tento test k dispozici. Po estetické stránce se jedná o celkem nenápadnou záležitost, „v ruce" ovšem působí velmi poctivě a robustně.

PAW 120 (rozvedeme-li zkratku, pak tedy Palm Audio Workstation) umožňuje záznam a přehrávání dvou kanálů s podporou 16 bitů/8 - 48 kHz. Pořízený záznam může být uložen buď v PCM formátu (Wav), nebo lze použít komprese MPEG Layer II (mp2, 32 - 384 kbps) a CCIT a/m law (64 - 384 kbps mono nebo 128 - 768 kbps stereo) či kodek G.729.a (8 kbps). Tento přístroj nepoužívá žádné paměťové karty, ale obsahuje interní FLASH paměť o velikosti 512 MB.

Hliníkové zapouzdření stříbrnošedé povrchové úpravy skrývá vestavěný elektretový mikrofon (mono), interní reproduktor, konektor pro připojení externího mikrofonu (stereo, 3,5mm jack), stereo linkový vstup a výstup (3,5mm jack) a výstup na sluchátka. I u tohoto „mrňouska" myslel výrobce na aplikace s použitím externího mikrofonu, a tak je tu možnost zapnout alespoň 3V fantomové napájení.

Jako praktické řešení vidím přítomnost gumových záslepek, kterými jsou opatřeny všechny konektory.

Navíc je ke konektorům pro mikrofonní a linkový vstup dodávána robustně působící kabelová redukce s aretací na konektor XLR.

Přístroj je zjevně koncipován pro „jednoruční" ovládání. Proto, aby nebylo nutné příliš často listovat v menu, jsou veškeré důležité funkce dostupné tzv. „na tlačítkách". V porovnání s výše popsanými „klikacími obstrukcemi" je to docela příjemné. Na bocích přístroje najdete posuvné ovladače Record, AGC (Automatic Gain Control), Hold (pro zamčení kláves) a tlačítka pro nastavení hlasitosti monitoringu (ve sluchátkách nebo v reproduktoru). Na přední stranu přístroje umístil výrobce tlačítka pro vyvolání menu a listování v něm. Tato skupina „ovladačů" slouží také pro posuv v nahrávce, případně pro editaci souborů. Dále zde najdete tlačítko Play/Stop, OK, Cancel a dvě editační tlačítka. Jejich chod působí sice poněkud volně, což je snad jediná „skvrnka" v profilu rekordéru PAW 120, brzy si ale zvyknete.

Přivyknout si ostatně musíte i celé filozofii ovládání přístroje. Zpočátku totiž nepůsobí příliš intuitivně a doporučuji prolistovat návod. Dovolte jeden příklad za všechny: tlačítko Menu uprostřed šipek se přímo nabízí jako volba „OK" při potvrzování funkcí a položek v menu. Alespoň dle zvyku z mobilních telefonů bych tuto jeho úlohu očekával. Bohužel tomu tak není a pro „potvrzení" musíte přehmátnout prstem na jiné tlačítko... Podobné je to třeba i se zastavením záznamu, kdy je nutné tlačítko Stop chvíli podržet. Nicméně, po rychlém uvyknutí je celé ovládání celkem rychlé. Na druhou stranu musím napsat, že řada těchto postupů má svoji logiku. Nehrozí například nechtěné přehmátnutí, nechtěné zastavení záznamu či případné smazání nahrávky.

Většinu parametrů rekordéru lze nastavit pomocí logicky vytvořených menu (i přesto připomínám, že díky značnému množství funkcí a možností toho bez návodu mnoho nenastavíte). V tomto „uspořádaném Babylonu" uvítáte jednu zásadní výhodu, a to možnost uložit si často používaná nastavení v podobě profilů, které lze v případě potřeby snadno vyvolávat. Vytváření takovýchto „uživatelských presetů" je ideální tehdy, pokud přístroj používá více lidí, a praktické při užívání rekordéru v rozdílných „nahrávacích" situacích (různé vstupní signály, různá vstupní citlivost, různé formáty ukládaných souborů atd.).

Výborně čitelný OLED displej je dostatečně kontrastní a i přes poměrně značné množství zobrazených informací se v něm neztrácíte. Drobnou nevýhodou může být, že zobrazené indikátory vstupní úrovně mají jakoby velkou setrvačnost (je to však opět otázka zvyku).

Napájení přístroje je řešeno buď pomocí dvou článků AA (tužkových), případně pomocí USB rozhraní 1.1. Pro napájení pomocí USB konektoru je k přístroji dodáván i síťový adaptér, který je velmi univerzální - síťová vidlice je vyměnitelná podle typu zásuvky (a země, ve které přístroj používáte). Bohužel při vytahování ze zásuvky zůstane obvykle výměnná část vidlice v zásuvce zastrčená. V přístroji nelze dobíjet akumulátory.

Zvuku nahraného prostřednictvím vestavěného mikrofonu lze subjektivně vytknout méně výšek a poněkud vyšší šum (především při nastavené vyšší vstupní citlivosti). Pro reportážní účely je to bez problémů použitelné (také díky poměrně velké citlivosti interního mikrofonu). Připojením externího mikrofonu dosáhneme výrazně lepšího výsledku, přístroj však neumožňuje zapnout standardní fantomové napájení +48 V. Nahrávání z linkového vstupu je bezproblémové jak z hlediska šumu, tak z hlediska vyrovnané frekvenční charakteristiky.

Manipulační hluk, který se do vestavěného mikrofonu přenáší vlivem pohybu ruky při ovládání a držení přístroje, má v tomto případě spíše středový charakter a celkově nepůsobí moc rušivě. PAW 120 si v tomto případě vede výborně, velkou zásluhu na tom zřejmě má i kvalitní mechanické provedení, nikde nic nevrže, neklape a nedrnčí.

Pro externí mikrofon lze zapnout filtr typu horní propust 20 Hz nebo 100 Hz. Přístroj je vybaven také účinnou automatickou regulací vstupní citlivosti (Automatic Gain Control), která je zřejmě optimalizována na nahrávání řeči. Funkce se zapíná posuvným ovládacím prvkem na boku přístroje, výstupní úroveň lze nastavit v rozsahu -14 dBFS až -5 dBFS (v menu). Další výbornou funkcí je režim označený VOR, který umožňuje spouštět a vypínat záznam podle úrovně signálu na vstupu. Parametry lze opět nastavit v menu. PAW 120 disponuje rovněž Audio Editorem, který se patrně uplatní nejvíce při okamžitých potřebách žurnalistů. Dovoluje vybrat patřičné části záznamu, mazat je, přesouvat atd.

V režimu PreRecord lze nastavit vstupní citlivost signálu ještě před spuštěním nahrávání. Přístroj zaznamenává signál do Pre Record Bufferu o nastavitelné délce (300 ms - 3 s) a po zapnutí záznamu dojde i k uložení signálu z tohoto bufferu. Připojením USB rozhraní k počítači funguje zařízení buď jako USB disk nebo jej lze pomocí USB rozhraní napájet. Jako příslušenství je dodáváno i praktické a velmi odolné pouzdro.

AEQ PAW 120 je myslím výborný přístroj pro nahrávání reportáží a s kvalitním externím mikrofonem jej považuji za dobrou volbu například pro nahrávání ruchů v terénu. Možnostem i provedení přístroje odpovídá cena cca 22 800,- Kč.

U AEQ PAW 120 se mi kromě celkové koncepce líbí zejména automatická regulace vstupní citlivosti, možnosti uložení profilů s nastavením přístroje a Pre Record Buffer. Osobně bych výrobci vytknul provedení napájecího adaptéru, netradičně (tím myslím také neintuitivně) řešené funkce „ok" a „Cancel", chod některých tlačítek a pouze 1.1 USB.

Edirol R-09 (10.160,- Kč / Roland CZ)

Edirol R-09 patří v tomto testu společně s rekordérem Zoom H4 do stejné kategorie levnějších zařízení. Disponuje malými rozměry, nízkou hmotností (145 g), na první pohled vypadá spíše jako hračka… Tento dojem se ovšem opět vytrácí ve chvíli, kdy vezmete R-09 do ruky. Znovu se sice za nižší cenu setkáváme s plastovým provedením, nicméně i tentokrát působí zařízení značně bytelně a důvěryhodně. Nikde nic nevrže a chod tlačítek je příjemný. Tento model je zřejmě navržen pro „jednoruční" držení. Pro test jsem měl k dispozici přístroj v černé barvě se stříbrnošedým horním panelem. Komu by se tato (dle mého mínění esteticky velmi příjemná) kombinace nezdála, může si zakoupit produkt v bílém nebo v červeném provedení. Testovaný Edirol umožňuje záznam a přehrávání dvou kanálů s podporou 16 nebo 24 bitů/ 44,1 nebo 48 kHz. Záznam může být uložen buď v PCM formátu (Wav), nebo může být použita komprese mp3 (64 - 320 kbps). Nahrávka se ukládá na SD kartu, zařízení podporuje SD karty o velikosti 64 MB až 2 GB (po updatu firmwaru by měla fungovat i karta s kapacitou 4 GB). S přístrojem je dodávána karta s pamětí 64 MB, což je dobré maximálně na vyzkoušení nebo přehrávání mp3.

R-09 disponuje dvěma vestavěnými mikrofony, jejichž provedení na první pohled sice připomíná standardní stereo uspořádání, avšak podle zjištěných směrových charakteristik se jedná spíše o X/Y stereo. Přístroj je dále vybaven mikrofonním vstupem pro externí mikrofon (stereo, 3,5 mm jack), linkovým vstupem (3,5 mm jack), výstupem na sluchátka a optickým digitálním výstupem, který je vyveden v konektoru pro připojení sluchátek. Chybí zde samostatný linkový výstup, avšak není problém pro tento účel využít výstup sluchátkový.

K ovládání slouží řada tlačítek s nejdůležitějšími funkcemi. Naštěstí se nekoná žádné zbytečné listování v menu. Na horním panelu se nachází „klasika" v podobě Start/Stop/Rec/posuv (s velmi příjemným chodem), tlačítko pro vyvolání menu, zapnutí Reverbu a tlačítko Repeat/A-B pro vybrání a poslech určitého úseku záznamu. Na zadním panelu se nachází rovněž přepínač citlivosti mikrofonů (Mic Gain), dále vypínač automatické regulace citlivosti (AGC), přepínač mono - stereo pro externí mikrofon a vypínač Low Cut filtru typu horní propust (výrobce neuvádí mezní frekvenci, z naměřených parametrů odhaduji 100 Hz).

Na bocích rekordéru najdete ještě vypínač, tlačítka pro nastavení hlasitosti sluchátek, tlačítka Input Level pro nastavení vstupní citlivosti, přepínač Hold, konektor pro připojení externího napájení a USB konektor.

Celkově bych ovládání přístroje hodnotil jako promyšlené a velmi intuitivní. Dokonce i nastavování parametrů pomocí Menu je přehledné a nenajdete zde žádné složité zbytečnosti. Pro nastavení vstupní citlivosti a hlasitosti sluchátek bych sice raději viděl potenciometry než tlačítka, ale v této cenové třídě se s tím asi budu muset smířit. S čím se ale jen těžko smířím, je popis tlačítek a konektorů umístěných z obou stran přístroje. Boky jsou z černého plastu a popisy tlačítek jsou do něho vylisovány, takže jsou také černé. Esteticky je to výborné, neruší to, ale než si na přístroj zvyknete, budete luštit, co které tlačítko znamená a budete u toho velmi neslušní.

Displej využívá stejně jako předešlé AEQ technologii OLED a díky černému pozadí a zobrazenému bílému textu je jeho obsah výborně čitelný i na přímém slunci. Přestože je malý (128 x 64 bodů), zobrazení informací je logicky vyřešeno, takže není nepřehledný a neztrácíte se. V jeho „povinnostech" je pochopitelně i indikace vstupní citlivosti. Pro její kontrolu máte kromě toho na horním panelu k dispozici i LED indikátor signálových špiček Peak. Myslím, že je to velmi praktické a použitelné řešení.

Přístroj je opět napájen pomocí dvou AA článků, případně pomocí externího adaptéru. Napájení po USB neumožňuje. Kryt na baterie i SD kartu působí značně komplikovaným dojmem a komplikované je i jeho otevírání (než na to intuitivně přijdete).

Zvuk nahraný pomocí vestavěných mikrofonů P-09 je značně neutrální, patrné je pouze lehké zdůraznění frekvencí v oblastech nad 10 kHz, což ale považuji spíše za přínos. V této cenové třídě bych vestavěné mikrofony považoval za výborné. Pochopitelně při nastavení vyšší vstupní citlivosti se již projevuje šum předzesilovače, ale nevidím to jako zásadní problém. Pro nahrávání slabších zvuků bych stejně doporučoval použít kvalitní externí (směrové) mikrofony. Bohužel musím konstatovat absenci fantomového napájení. Nahrávání z linkového vstupu je naprosto bezproblémové (pokud připojíte signál do konektoru linkového vstupu, má prioritu). Manipulační hluk se pochopitelně při nahrávání projevuje, má ale spíše středový charakter, takže nepůsobí nijak zvlášť rušivě.

Přístroji nechybí funkce Auto Gain Control pro automatické řízení vstupní citlivosti a je zřejmě opět optimalizovaná na řeč. Pro tento účel také funguje velmi slušně, ale téměř se nehodí pro nahrávání impulsních signálů. Na krátké silné signály (rána do bubnu apod.) funkce AGC v podstatě nereaguje a v nahrávce dojde k přebuzení. Pro nahrávání podobných situací je vhodnější použít manuální nastavení vstupní citlivosti. Pravdou ovšem je, že u ostatních testovaných přístrojů to funguje dost podobně, pokud tedy nejsou vybaveny limiterem nebo nastavitelným kompresorem.

Také u tohoto zařízení je nahrávaný signál monitorován ve sluchátkách. K dispozici je dokonce i Reverb, který lze zapnout při přehrávání signálu (na výběr máte 3 druhy). Na hraní a pokusy je to pěkné.

Přístroj je značně rychlý, nabíhá asi za 3 s po zapnutí. NiMH akumulátory 2200 mAh jej udržely v provozu asi 6 hodin. V příslušenství najdete kromě napájecího adaptéru i návod, 64 MB SD kartu a USB kabel (2.0). Po připojení k počítači přístroj funguje jako USB disk, samozřejmě jej můžete použít i jako mp3 přehrávač. Lze si i dokoupit poměrně bohaté příslušenství, například pouzdro s držákem na stojan, externí mikrofon, protivětrný kryt nebo brašnu.

Přístroj je dle mého názoru vhodný jak pro „sběratele" na nahrávání ruchů a zvuků, tak pro reportáže nebo orientační nahrávání hudby „naživo". Cenu 10 160,- Kč s DPH považuji za příznivou.

V případě rekordéru Edirol R-09 se mi zamlouvá mechanické provedení a rozměry, dále jednoduché a intuitivní ovládání, LED indikace přebuzení a v neposlední řadě i přítomnost tlačítka A-B, které slouží k přehrávání vybraného úseku pořízeného záznamu. Poněkud s despektem se dívám na černé popisy tlačítek na pozadí stejné barvy. Jako nevýhodu vidím fakt, že pouzdro se šroubem pro upevnění na stativ je nutné dokoupit jako příslušenství a škoda je rovněž to, že zařízení nelze napájet přes USB, a že zde chybí fantomové napájení externích mikrofonů.

Marantz PMD-660 (16.400,- Kč / Panter, Praha)

Marantz PMD-660 již na první pohled působí jako profesionální přístroj, nejedná se o žádnou miniaturu na nošení po kapsách. Je proveden v černém plastu a je značně robustní. Jeho rozměry bych s trochou nadsázky přirovnal k „menší cihle". Dohromady s 0,5 kg hmotností (bez baterií) znamenají, že jej lze držet v jedné ruce, avšak lepší bude v obou a vůbec nejlepší bude, když si zařízení uživatel pověsí na rameno nebo ho položí na stůl. Provedení všech ovládacích prvků naznačuje snahu o co nejlepší ergonomii, jednoduchost a operativnost při práci.

Marantz nahrává a přehrává dva kanály s podporou 16 bitů/44,1 nebo 48 kHz. Záznam lze uložit buď v nekomprimovaném PCM formátu (Wav), nebo v komprimovaném formátu Mpeg Layer III (mp3) 128 kbps. Zdrojem paměti jsou karty Compact Flash nebo Microdrive, přístroj nepracuje s pamětí vnitřní.

Rekordér pořizuje záznam buď dvěma interními stereo mikrofony, umístěnými „pod mřížkou" přibližně v třetí třetině těla - v blízkosti vestavěného reproduktoru, nebo prostřednictvím mikrofonů externích. K tomuto účelu máte k dispozici dvojici mikrofonních vstupů na XLR konektorech, které jsou naštěstí obdařeny možností zapnutí společného fantomového napájení +48 V.

PMD-660 je též vybaven výrazným duálním otočným regulátorem vstupní citlivosti (vnitřní ovladač patří pravému kanálu, vnější levému), který je umístěn na přední straně zařízení, v sousedství dvou řad LED indikátorů vstupní úrovně. Takto realizované samostatné LED považuji za výhodu. Při tomto provedení údaj o vstupní citlivosti na displeji uživateli vůbec neschází.

Další konektivitu přístroje zajišťují stereo linkový vstup (3,5 mm jack), sluchátkový výstup (3,5 mm jack), napájecí konektor a konektor pro připojení dálkového ovládání Marantz RC600PMD (3,5 mm jack, jeho prostřednictvím lze ovládat start a přerušení záznamu, případně nastavení lokátorů - Edit Decision List Mark). S počítačem se PMD-660 propojuje pomocí USB 2.0, kdy funguje jako USB disk. Tento režim je ale nejprve nutné zapnout stiskem tlačítka USB (při zapnutém napájení), zřejmě je to kvůli náhodnému přerušení nahrávání připojením k počítači.

Samotné ovládání považuji za velmi praktické, i když (jako ve všech dosavadních případech) je potřeba si na něj nejprve zvyknout. Marantz nabídl tímto rekordérem řadu možností. Jeho ovládání je optimalizováno tak, aby vše důležité bylo dostupné na tlačítkách nebo přepínačích, s minimem nastavování v menu. Nejpoužívanější tlačítka Play/Stop/Posuv/Record jsou dostatečně velká a robustní a jsou doplněna ještě o tlačítka Record Pause a Shift, které slouží pro přepínání jejich alternativních funkcí. Po chvíli nahrávání jsem nabyl dojmu, že pro PMD-660 je ideální „obouruční ovládání", které je bleskové. Podobně jako u produktu firmy AEQ, tak i zde se setkáte s přítomností banky presetů nastavení nahrávacích a „playbackových" parametrů. Rekordér putuje z továrny s třemi výchozími profily, které lze libovolně editovat. Jejich součástí jsou parametry jako výběr vstupu a výstupu, volba formátu nahrávání, nastavení útlumu mikrofonu, režimu kontroly vstupní úrovně (automatické, manuální) a mnoho dalších. Ostatní tlačítka slouží pro vyvolání menu, nastavení lokátorů (Mark) či kopírování části záznamu. Je zde ovladač pro volbu zobrazení údajů na displeji a zapnutí jeho podsvícení. Na bocích přístroje najdete ještě hlavní vypínač, potenciometr pro ovládání hlasitosti sluchátek (potažmo reproduktoru), výše zmíněné LED indikátory a otočný ovladač vstupní citlivosti.

Zvolenou formu displeje považuji za výbornou. Displej je dostatečně velký a perfektně přehledný.

Přístroj je jako jediný z testovaných napájen čtveřicí AA článků. V menu lze zvolit, zda jsou použity alkalické baterie nebo NiMH akumulátory, které jsou pak dobíjeny z napájecího adaptéru. K přístroji je dodáván adaptér 5 V/2 A s dvěma typy zástrček. Součástí dodávky jsou také popruh pro zavěšení rekordéru na rameno, USB kabel, anglický návod a kabelová redukce 3,5 mm jack - 2x Cinch.

Pokud bych měl posoudit zvuk PMD-660, pak musím napsat, že jeho vestavěné mikrofony mají výbornou citlivost a lehce středový charakter projevu se zdůrazněním v oblasti 6 kHz, což je ale při nahrávání řeči spíše přínosné. Přístroj má mikrofonní předzesilovače s výborným odstupem signál/šum, což je poznat i při použití s vestavěnými mikrofony. Pro použití s externími mikrofony je k dispozici plnohodnotné fantomové napájení +48 V, jehož výhody myslím není nutné komentovat.

Manipulační hluk při držení přístroje v ruce je asi nejmenší ze všech testovaných zařízení, má středový charakter a při nahrávání řeči ruší jen miminálně.

Kromě manuální regulace vstupní citlivosti otočným potenciometrem má uživatel ještě možnost zapnout (v menu) útlum -20 dB nebo nastavit automatické řízení vstupní úrovně (ALC - Automatic Level Control). Tato funkce je optimalizována pro nahrávání řeči, pro impulsní signály nebo nahrávání hudby je (jak již bylo ostatně řečeno) lepší použít manuální nastavení.

Možností rekordéru Marantz je samozřejmě více, avšak koncepce tohoto článku mě nutí už jen ke stručnější formě. Co bych ale rád zmínil, je fakt, že zde máte k dispozici vypínatelný režim PreRecord, ve kterém přístroj ukládá před zapnutím nahrávání signál do 2 s dlouhého Bufferu. Při zapnutí nahrávání je tento signál uložen do záznamu. Každý stisk tlačítka Record přepne záznam do dalšího souboru. To je možné nastavit i automaticky (po uplynutí určitého časového intervalu) prostřednictvím funkce Add Track. Přístroj nabíhá asi 5 s po zapnutí, s akumulátory 2200 mAh vydržel nahrávat asi 4,5 hodiny. Vzhledem k profesionálnímu provedení, kvalitnímu zvuku i vybavení je cena 16 400,- s DPH více než rozumná.

Marantz mě kromě značně operativního ovládání oslovil zejména vybavením kvalitními mikrofonními předzesilovači, vůbec celým mechanickým provedením a realizací ovládacích prvků. Za důležité a výrobcem neopomenuté atributy dosazuji jako vždy fantomové napájení +48 V, možnost zapnutí PreRecord (2 s), schopnost přístroje zapamatovat si, kde uživatel opustil menu a funkci Automatic Level Control. Jedinou vadu na kráse vidím v tom, že jednotka podporuje pouze 128 kbps mp3 formát. Vzhledem k celkovému dojmu odpouštím i absenci vnitřní paměti. :-)

Korg MR-1 (21.040,- Kč / Music Park, vyškov)

Pokud se nepletu, tak u digitálních fotoaparátů se podobné „zjevy" označují termínem „digitální šperk". Výrazně lesklé kovové tělo, malé rozměry, hmotnost 200 g, to je typický kapesní přístroj pro „jednoruční" držení. Mechanické provedení je dokonalé, přístroji dominuje velký displej (160 x 104 bodů).

Korg MR-1 umožňuje záznam a přehrávání dvou kanálů. Využívá technologie Direct Stream Digital (DSD (u AD i DA převodníků)) a vytváří záznam v rozlišení 1 bit/2,8224 MHz (podobně jako Super Audio CD). To v podstatě odpovídá rozlišení 24 bit/192 kHz u klasických PCM převodníků. Přístroj podporuje rovněž záznam 16 nebo 24 bitů/44,1 - 192 kHz (pro vzorkovací frekvence vyšší než 48 kHz je podpora rozlišení pouze 24 bitů). Nahrávky lze tedy ukládat ve formátu PCM (Wav, BWF), v 1bitovém formátu/2,8 MHz (DSDIFF, DSF, WSD) nebo v komprimovaném formátu mp3 (44,1 kHz/192 kbps). S použitím 1bitového formátu se v tomto testu setkáváme poprvé. Výrobce mezi jeho výhody řadí zejména vysokou vzorkovací frekvenci, schopnost reprodukce frekvencí až do 100 kHz a převod do jiné bitové hloubky bez degradace.

Přehrávat umí ještě mp3 formát 32 - 320 kbps. Záznam probíhá na interní 20 GB harddisk.

Údaj o velikosti systémové paměti výrobce nikde neprezentuje.

Přístroj nemá vestavěný mikrofon, součástí dodávky je však stereofonní elektretový mikrofon s označením CM-2M. Pro připojení vstupních signálů máte k dispozici 2 symetrické (!) vstupy (2 x 3,5 mm jack), které lze využívat jako mikrofonní nebo linkové. U mikrofonních vstupů je k dispozici fantomové napájecí napětí 3 V. Jako výstup můžete použít buď sluchátkový výstup, nebo stereofonní linkový výstup (konektory 3,5 mm jack). Připojení k počítači je řešeno pomocí USB 2.0, kdy přístroj funguje jako USB disk.

Pro ovládání máte k dispozici „klasiku" - tlačítka Play/Stop/Record/Posuv. Nastavení parametrů a pohyb v menu jsou realizovány pomocí „nekonečného" potenciometru s možností stisku, umístěného na boku přístroje. Dále zde najdete tlačítko Menu, tlačítka pro regulaci hlasitosti sluchátek a posuvný vypínač, který zároveň funguje jako funkce Hold pro zamčení tlačítek. Na levém boku přístroje zbývají už jen USB a napájecí konektor. Všechny ovládací prvky působí precizním dojmem, ostatně jako celý přístroj.

Samotné ovládání však pro mě bylo zpočátku značně nepřehledné a ne příliš operativní. Funkce Hold jako alternativní funkce vypínače; nahrávání, které se spouští tlačítkem Record do PreRecord režimu a následně tlačítkem Play se spustí samotné nahrávání; nastavení vstupní citlivosti pomocí menu a po té pro každý kanál zvlášť; absence tlačítka Cancel (tuto funkci alternativně přebírá tlačítko Menu)… zkrátka jsem se dlouho bez návodu neobešel. Zvyk byl sice opět železnou košilí, i přesto bych ale přístroj pro intuitivní rychlou práci nejspíš nepoužil. Perfektní je naopak displej, který je dostatečně velký, velmi přehledný a zobrazení údajů má logiku.

Koncepce celého přístroje je poměrně jednoduchá, možností nastavení všech možných parametrů je ovšem mnoho a díky vestavěnému harddisku se také otevírá značný prostor pro práci se soubory.

Napájení přístroje je řešeno vestavěným LiOn akumulátorem, případně externím napáječem 5 V/2,4 A, který vypadá jako zdroj od notebooku a slouží zároveň pro nabíjení akumulátoru.

Byl jsem zvědavý na zvukovou kvalitu už jen proto, že DSD se prozatím v těchto přístrojích moc nevidí. Jak už jsem řekl, přístroj nemá vestavěný mikrofon a dodává se k němu firemní elektretový stereofonní mikrofon CM-2M. Jedná se o poměrně „malý kousek", který se dá připnout i jako „klip". Bohužel zřejmě právě díky tomuto mikrofonu mě přístroj zpočátku po zvukové stránce moc neuchvátil. Jeho „projev" má spíše středový charakter s mírným nedostatkem výšek. Tato středovost se trochu zlepší při nahrávání z krátké vzdálenosti od zdroje zvuku. Mikrofon je navíc velmi náchylný na manipulační hluk a pohyb kabelu. S kvalitním externím mikrofonem je ale všechno jinak. Mikrofonní předzesilovače patří v podobné kategorii ručních přístrojů k tomu lepšímu. Nevýhodou je sice absence fantomového napájení +48 V, ale to se u kapesního přístroje zřejmě také nedá očekávat. Výborný výsledek byl také dosažen při nahrávání signálu z linkového vstupu. Velmi solidní odstup signál/šum, výborná dynamika, vyrovnaná frekvenční charakteristika, u ručního přístroje určitě nadstandardní výsledek.

Neoperativní se mi zdálo nastavování vstupní citlivosti listováním v menu (a pak pro každý kanál zvlášť). Naopak velmi dobře funguje funkce Auto Gain, která má navíc nastavitelné parametry (prahová úroveň, časy, atd.). MR-1 je možné nastavit tak, že bude rozumně fungovat nejen na řeč, ale i na hudbu, což se u podobných přístrojů také moc nevidí.

Dále jen stručně… Přístroj nabíhá asi 5 s po zapnutí. Součástí dodávky je kromě mikrofonu a napájecího adaptéru i kvalitní a odolné pouzdro a software Audio Gate, který umožňuje konverzi zvukových souborů různých formátů. Používání přístroje v dodávaném pouzdře chce trochu cviku, protože jsou skryty popisky tlačítek na boku a některé ovládací prvky pak vyžadují správné nahmatání a větší sílu (vypínač). Pokud se přístroj dostane do záběru kamery, nepomůže ani funkce pro vypnutí LED indikátorů. Je natolik krásný (a lesklý), že na něj kamera zaostří, ať chcete nebo nechcete. Cena 21 040,- Kč s DPH odpovídá kvalitě i provedení přístroje.

V případě Korga mne bezpochyby oslovily atributy jako vestavěný 20 GB harddisk, DSD, záznam odpovídající rozlišení 24 bitů/až 192 kHz, nastavitelné parametry pro Auto-Gain, schopnost zapamatovat si poslední nalistovanou položku v menu, možnost vypnutí LED indikátorů a přítomnost markerů.

Z pomyslných mínusů vybírám skutečnost, že rekrodér pracuje pouze s externím mikrofonem. Jako pozitiva nevnímám komplikovanější regulaci vstupní citlivosti, fakt že dodávaný mikrofon CM-2M zdaleka nevyužije zvukovou kvalitu přístroje a pouzdro kryjící popisy tlačítek.

Závěr

Přímé porovnání všech přístrojů by bylo zavádějící. Zaměření každého přístroje je jiné a ignorovat nelze i značné cenové rozpětí. Přesto se pokusím o shrnutí svých poznatků.

Pokud budu svůj rekordér chtít provozovat například i jako zvukovou kartu, koupím si Zoom H4. Jedná se o zařízení rozumně dimenzované do malé ruky, nikoliv do kapsy. Plnohodnotné fantomové napájení a XLR vstupní konektory jsou výborným nápadem, což bohužel nelze říci o způsobu jeho ovládání. Vestavěné efekty jsou zajímavé na hraní, díky filozofii ovládání přístroje ale jejich použití moc operativní v praxi nebude. Ze zvuku nejsem ani zvlášť rozčarovaný, ani zvlášť nadšený. Je to ostatně nejlevnější přístroj v testu.

Něco levného a slušného do kapsy i do ruky, to je Edirol R-09. Nesnaží se oslňovat přemírou možností, ale zvukově není vůbec špatný. Je pravdou, že s externím mikrofonem dosáhnete obvykle znatelně lepšího výsledku, to se ale týká většiny přístrojů v testu. Edirol nemá bohužel XLR konektory ani fantomové napájení, což je třeba řešit externím adaptérem - výhoda „kapesního" provedení se tím ale vytrácí. Zdánlivou nevýhodou může být podpora vzorkovací frekvence 44,1 nebo 48 kHz. Podle mého názoru je to však - při aplikacích typu nahrávání ruchů v terénu, reportáží nebo živé muziky někde venku – dostačující (větší byste zkrátka asi nevyužili). Ovládání je operativní a jednoduché, škoda jen, že regulace vstupní citlivosti není řešena potenciometrem, ale tlačítky. Je to ale levný přístroj, a tak nemůžeme mít vše.

Korg MR-1 je krásná a krásně hrající věc, na můj vkus a účel však možná až moc luxusní. Nemá vestavěný mikrofon a dodávaný externí mikrofon mě opravdu příliš neuchvátil. Taky nerad listuji v menu. Naopak nahrávání ve formátu DSD je pokrok, vestavěný 20 GB harddisk se rovná luxusu. Kromě kvality dodávaného mikrofonu a (podle mého názoru) poněkud neoperativního způsobu ovládání některých funkcí je to však výborný přístroj, s nádherným a pečlivým mechanickým provedením. Však také není nejlevnější…

Sony PCM-D1 je nepřehlédnutelný, ovládání je výborné a vestavěný mikrofon také. Rozhodně nejlepší vestavěný mikrofon u přístroje v testu. Ale musel bych na něj dlouho šetřit a váží jako cihla. Nemá fantomové napájení pro externí mikrofony, ale to v tomhle případě není na závadu. Případný napájecí adaptér už k rozměrům a váze přístroje moc nepřidá. Bohaté je dodávané příslušenství, k tomu výborná zvuková kvalita, propracovanost různých detailů a vychází vám nejvyšší cena za přístroj v testu.

AEQ PAW 120 je ideální pro reportéry. Zařízení je to ideálně malé a lehké, vlastně nejmenší přístroj v testu. Nabízí propracované ovládání, které je i vzhledem k velmi rozsáhlým možnostem přístroje operativní a lze si jej pomocí nastavitelných profilů pro práci v terénu velmi významně zjednodušit. Vestavěný mikrofon je použitelný pro reportáže, pro nahrávání zvuků ve vyšší kvalitě je však již nutný externí mikrofon. Zařízení není levné, ale působí odolně a možností nastavení parametrů je opravdu hodně.

Marantz PMD-660 rozhodně nedám do kapsy, ale zase k němu připojím bez problémů cokoliv, hlavně díky XLR konektorům a plnohodnotnému fantomovému napájení. Nahrává výborně, i když někomu může vadit podpora pouze 16 bitů / 44,1 nebo 48 kHz. 48 kHz by mi asi nevadilo, 24bitové rozlišení bych v dnešní době uvítal. Vzhledem ke kvalitě vstupních předzesilovačů by se tu vyšší rozlišení zřejmě využilo. Robustní provedení, intuitivní a velmi operativní ovládání a dost praktických možností - takhle nějak si představuji slušný profesionální přístroj. Na to co umí, nestojí moc. A teď si vyberte.