Tech21 SansAmp GT-2

Kytarový tank T-21
Distributor: 
Autor: 
Cena: 
7 500,00 Kč

„Mám doma novou hračku" povídá mi kamarád. „Nechceš si ji půjčit a napsat pár řádků pro lidičky do časopisu? Možná tě to veme jako mě…". „O co jde?" ptám se. „Ále, krabička; je to emulátor lampových aparátů od TECH 21 – já vím, ty simulace moc nemusíš…"

„Dobrá, dej to sem." A protože ten kamarád je zároveň zástupce šéfredaktora v redakci Music Store, je tu test, který právě čtete.

Na začátek se musím přiznat, že jsem do té doby o firmě TECH 21 pouze slyšel a nijak se nepídil. Proč také…, všichni máme svá zaběhlá klišé a stereotypy, že? Po prvních dnech testování jsem se ovšem velmi rychle začal zajímat, co je to za firmu, co vyrábí či jak je známá nebo užívaná ve světě. A světe div se; tato firma vyrábí přesně ten druh zboží, který téměř každý člověk zvučného jména používá, ale skoro nikdo mimo tento okruh nezná. No, alespoň u nás… Mám na mysli firmy, které mnohdy vysloveně kašlou na reklamu neboť věří (a často oprávněně) v samotnou funkčnost výrobků a nemusí se „podbízet" požadavkům trhu. Prostě fungují na principu doporučení. Ale pojďme si o firmě TECH 21 říci něco více.

Protože se tato firma v tomto časopise objevuje mezi testovanými značkami poprvé (v sekci Novinek již ale byla několikráte výrazně zmiňována), začněme něčím z její historie, s důrazem na „techovskou větev" SansAmp, zahrnující samozřejmě nikoliv pouze testovanou GT-2.

Technologii SansAmp a založení firmy Tech 21 N.Y.C má na svědomí jediný člověk – B. Andrew Barta. Co myslíte? Že by Ondřej Bárta? No, nebudete daleko od pravdy. Tomu se již v roce 1989, po deseti letech úporného výzkumu a vývoje v oblasti zkoumání světově zavedených zesilovačů podařilo přivést na svět emulátor těchto zařízení, a to navíc v pedálové verzi, poskytující v první vlně masivní kytarový zvuk přímo do studiových pultů a live P.A. systémů. Již vzhledem k časovému údaji se dá vydedukovat, že technologie je čistě analogová, konkrétně postavena na bázi zcela diskrétních F.E.T. tranzistorů. Tyto analogové obvody vytvářejí dle mínění samotných vývojářů hyper-realistickou tonální strukturu lampových zesilovačů, včetně na jedné straně simulace reproboxu a jeho snímání mikrofonem, a zkreslovacích charakteristik předzesilovače a výkonového stupně těchto aparatur na straně druhé.

Pedál zachovává harmonicky bohatý zvuk a charakteristiku „sladkého" přebuzení (měkké limitace), tedy vlastnosti spojované s elektronkovými zesilovači – způsobené především symetrickým zapojením dvojice elektronek „push-pull" v zesilovací části (to fyzikálně nezvládne jediná elektronka – tak jak se používá například v některých podlahových pedálech/preampech). SansAmp má navíc právě tyto vlastnosti již při malých hlasitostech.

Vlastní konstrukce Tube Amp Emulation Circuicity (obvodu emulujícího lampový aparát) byla navržena jako nový, precizní modul, se kterým můžete sami vytvořit svůj vlastní variabilní „stack". Snadná obsluha SansAmpu umožňuje rychlý přístup ke zvuku vybraného aparátů, kde můžete modifikovat nejen základní aparát, ale taktéž „zapojení" předzesilovače, a následně i umístění mikrofonu u reproduktorů. Pro optimální nastavení je přidán velmi účinný dvoupásmový ekvalizér.

Po patnácti letech se pak technologie SansAmp rozrostla do pozoruhodné řady produktů pokrývajících velmi široké spektrum aplikací. Od použití přímo do PA či jako preamp pro aparát lampový i tranzistorový, SansAmp poskytuje stále stejně kvalitní zvuk jak do studia, do klubu či na velká pódia, bez ohledu na okolní podmínky (teplota, vlhkost atd.), které někdy vadí a ovlivňují lampové aparáty. Návdavkem jde až doposud o čistě americkou produkci využívající ty nejšpičkovější materiály a komponenty, včetně vlastních ovladačů, které v licenci využívají mnozí další velcí výrobci.

Tolik shrnutí toho co říkají firemní a rozličné internetové zdroje. Zní to hezky, že? Musím přiznat, že toto „malé nic" mě vážně odrovnalo a je nyní pouze na mé maličkosti, abych o tom přesvědčil i vás...

Desing a výbava

Samotný vzhled této krabičky nic nenapovídá o její výjimečnosti. Černá kovová skřínka a na ní nějaké knoflíky, díry a stříbrné tlačítko... Samozřejmě, pokus o vtip. Takovýto popis by vám asi nic neřekl. Takže; solidní masivní konstrukce čtvercového tvaru natřená černou barvou. Při pohledu shora vidíme čtyři otočné potenciometry s označením Level, High, Low a Drive. To hlavní je pod nimi. Jde o tzv. profilové přepínače, se kterými můžeme vytvářet onen vysněný zvuk. Půjdeme-li zleva doprava uvidíme nápis MIC a pod ním přepínač s možností třech kombinací. Ty kombinace mají označení Classic, Center a Off Axis. K čemu toto slouží? Pomocí tohoto přepínače můžete zvolit umístění mikrofonu před vašim „imaginárním" aparátem.

Poloha Classic simuluje ambientní postavení mikrofonu, asi 1 m od reproduktoru a navozuje atmosféru klasického lampového soundu živých produkcích, s důrazem na podobnost zvuku komb osazených reproduktory „modrokošáky" Jensen. Frekvenčně je zdůzazněn středopásmový obsah signálu. Vhodné pro live aplikace. Center je umístění na střed reproduktoru v těsné blízkosti, čili podobný zvuk jako kabinety 4x12" Celestion - mega crunchový sound tlačící se vám až do břicha. Zastoupeny jsou v největší míře vyšší středy a zdůrazněno spodní pásmo.

Off Axis - mikrofon „je" mimo osu reproduktoru, směrem k vnější hraně konusu. Charakter podobný předchozí volbě, ale měkčí a jemnější zvuk s mírně potlačeným pásmem vyšších středů.

Další možnost nastavení vašeho vysněného zvuku se skrývá pod označením MOD. Tímto přepínačem můžete ovlivňovat strukturu zkreslení či chcete-li gainu na vybraném aparátu. Možnosti jsou opět tři: Clean, Hi-Gain a Hot-Wired. První z nich, Clean, je klasický lampový, ničím nepřikrášlený sound s „minimem" gainu. Hi-Gain je extra silné zkreslení, podobné jako přidaná lampa 12AX7 v preampu. Hot-Wired zní podobně jako „nakopnutá" lampa pomocí overdrivu...

Poslední možností nastavení pomocí profilového přepínače je pod označením AMP. Je to vlastně logické, nyní už chybí pouze volba aparátu. Nejužívanějšími aparáty všech dob jsou Fender, Marshall a Mesa/Boogie – zde Tweed (Fender), British (Marshall) a California (Mesa/Boogie).

Abychom si vzhled krabičky zkompletovali, musím také zmínit klasický input/output (přibližně –10 dB/250 mV) a vstup pro adaptér (9 V DC, 100 mA min.), které jsou po stranách krabičky; hlavní přepínač a samozřejmě přístup pro baterii (klasika 9 V), který je umístěn na spodu krabičky, stejně jako gumové plochy účinně zabraňující ujíždění.

Jak to hraje a co to umí?

SansAmp GT2 byl testován na kombu Carvin Vintage 16, P.A. systém od fy Phonic a Carvin (zesilovač MAX 2500, boxy ESW 252 a mix SL24), kytary byli použity hand made (Pavel Hlaváček) P.R.S. a Godin plus elektroakustická kytara Fender. Jako nahrávací zařízení byl použit PC a analog Fostex X-12.

Musím říci (a nerad bych nějakým způsobem někoho prudil nebo dokonce zrazoval), že jsem byl tak trochu skeptik ke všem těm „pokusům" o simulaci lampových aparátů. Za prvé ten teplý, lampový zvuk dle mého nelze nikdy zcela přesně nahradit, nemluvě o dojmu prostoru. Za druhé interakce lamp v preampu a koncovém stupni, čili ona dynamika, to je to, co všem těm simulacím právě chybí. Převážná většina kytaristů světového formátu či jejich legendární skladby jsou nahrávány na lampové aparáty a dle současného trendu mi nejenom milovníci těchto aparátů určitě dají za pravdu. Každopádně, tento pedál je výjimkou potvrzující pravidlo. Nutno přiznat, že jsem z těch možností a hlavně z toho zvuku, posadil na zadek. Barva, dynamika, variabilita, variabilita a znovu neuvěřitelná variabilita!!!

Když navolíte jakoukoliv kombinaci pomocí výše zmíněných přepínačů, máte pocit, že hrajete na ten aparát, který prostě nemáte „momentálně" doma či na hraní. Nemluvě o různých kombinacích mezi aparáty, zapojením předzesilovače a jejich snímáním. V praxi sice dosažitelné, ale poměrně velmi složité. Součástí originálního manuálu jsou také různé možnosti nastavení jak si TECH 21 představuje zvuk některých aparátů. Opět musím přiznat, že to tak je! Pro orientaci; vím, že Clapton v dobách Cream hrál na Marshall Plexi což byla 100 W hlava s dvěma kabinety 4 x 12. Nalistoval jsem si v manuálu nastavení, zkusmo zahrál Sunshine Of Your Love a bylo to tam vážení. Pro doplnění; Level - 11 h, High/Low 1 h., Drive 12 h., Center/Hi-Gain/British. Těchto nastavení je v manuálu skutečně hodně a vy si můžete hrát až do omrzení. Pokud by vám to bylo málo, tak na internetové stránce www.tech21nyc.com máte pár dalších podobných nastavení plus samozřejmě více informací o výrobcích TECH 21. Krabička reaguje skvěle na úder vaší pravačky – větší síla = více gainu, dynamická odezva je plynulá a široká – i při vyšším nastavení Drive bez problémů kontrolujete trsátkem výsledný tón a můžete přecházet od velmi jemného nakřápnutí až po plný nakreslený komprimovaný signál, práci s potenciometrem probíhá obdobně, změna nástroje je jasně slyšitelná. Tón je plný a velmi konkrétní, s čitelným attackem, a s nadsázkou řečeno stejně nelítostný k nepřesnostem jako klasické lampy. No, možná ve vyšších gainech je hra o fous snazší a „komfortnější"oproti klasice.

Abych pouze jenom nechválil. Malá drobnost. Měl jsem dojem, že některé simulace jsou v základním nastavení více ve výškách, což je ale problém snadno řešitelný. Stačí buď potlačit výšky na vašem aparátu nebo logicky upravit EQ na GT2. Pozor, korekce jsou aktivní a velmi účinné, s nulou vyznačenou dvěma žlutými šipkami. Pracujte citlivě, už malé pootočení vytvoří jasně slyšitelnou změnu. Osobně bych se přikláněl k druhé variantě, tedy vytvořit čistý průchozí zvuk (každý aparát má trochu jiné frekvenční vlastnosti) a pak ladit charakter a úroveň GT2 – je to kreativní a může vás to přivést k vlastnímu zvuku, akceptujícímu jak osobnost hráče a jeho techniky, tak vlastnosti nástroje. Nic prostě není definitivní, natož firemní nastavení.

Zatím jsem hovořil o využití SansAmpu GT2 jako preampu do kytarových komb. Pedál lze také využít při plném zatížení přímo do P.A. systému. Zní to neuvěřitelně, ale představte si situaci: jedete na hraní a buď máte váš aparát rozbitý a nebo se vám prostě nechce tahat kombo nebo stack. Stačí vám vzít pouze kytaru/y, tento pedál a samozřejmě kabely. Do inputu zapojíte kytaru, do outputu zasunete kabel, který dáte zvukaři a to je vše. Vámi oblíbené nastavení aparátu velmi věrně přenáší zvuk do „péáčka". Přiznám se, že tuhle možnost (hlavně ten výsledek) jsem ani ve snu nečekal. Prostě jsem měl s podobnými pedály špatné zkušenosti (brum, určitá nestabilita ve zvucích, chybějící dynamika atd.) a nyní jsem byl doslova ohromen! Chybí nám ještě něco, jak by se dala tato krabička využít? Jasně! Co nahrávání? Platí to samé co u P.A. Věrný, teplý, vyrovnaný a dynamický sound lamp.

Ještě něco jsem zapomněl? Ano! Ubírá GT2 nějaký signál, má tru – bypass? Vzhledem ke konstrukci přepínání a žádné takové informaci v manuálu pravděpodobně ne, leč signál je zcela 100% nezměněn, jak v úrovni, tak v barvě – prostě 1 : 1. Co zapojení s jinými pedály jako např. efekty? No problem! Před GT2 zapojte kompresor, kvákadlo. Za GT2 zapojte ekvalizér, Reverb, Delay, Chorus, Pitch Shifter.

A co říci na závěr?

Buďme kreativní! SansAmp GT2 není určen jen pro kytaristy! TECH 21 doporučuje tento pedál i pro jiné nástroje: basu, klávesy, bicí (!), saxofon, zpěv atd. Pouze je nutné dávat pozor na vstupní citlivost. Musím konstatovat, že se firmě TECH 21 opravdu povedl husarský kousek a už chápu, že ho mají ve výbavě kytaristé jako Van Halen, Carlos Santana, Metallica a spousty jiných. Zapomenuli na slova o emulaci, která u některých jedinců vyvolávají husí kůži, musím pedál specifikovat jako dokonale „zmáknutý" analogový „solid state" preamp a zkreslení. Kdybyste SansAmp GT2 někde viděli nebojte se ho vyzkoušet. Věřte mi, že opravdu budete mile překvapeni.