Warwick Sweet 15

Předkrm od Warwicků
Autor: 
Cena: 
14 569,00 Kč

Na letošní výstavě hudebních nástrojů HUVEL 2005 v Praze se zájemci, kteří vystoupali schodiště do mezaninu Veletržního paláce, mohli podrobněji seznámit s produkty firmy WARWICK a to včetně značky Framus. Značnou pozornost přitahovaly zejména basové aparáty vyšší a nejvyšší třídy, které jsem neodolal krátce vyzkoušet. Jednalo se o fullstacky s basovými hlavami ProFet, Tubepath a X-Treme. Pro skromnější hráče má WARWICK dosud v nabídce i oblíbená basová komba, z nichž výkonově čtvrté v pořadí, označené „SWEET 15", bylo dodáno redakci do „testu".

Pro úplnost se sluší uvést, že toto kombo se s drobnými vylepšeními vyrábí tuším nejméně 5 let, a v současnosti je jeho produkce přesunuta na východ do Číny. Aktuální nabídka basových komb WARWICK tedy začíná nejmenšími Blue Cab 20 a 30 (20 W ,1x10" a 30 W, 1x12"), pokračuje modely „TAKE 12" s výkonem 80 W (1x12") a „Sladkou patnáctkou" se 150 watty osazenou jedním 15" reproduktorem. Následují i další typy komb, ale to jsme již v jiné cenové kategorii.

Kombo bylo převzato v originální papundeklové krabici, uvnitř samozřejmě zabalené v igelitové fólii. Po otevření upoutala pozornost „tlustá bílá kniha" formátu A4 s názvem „OFFICIAL WARWICK AMP OWNER MANUAL" čítající přes 400 stran textu, schémat a obrázků. Manuál v několika hlavních světových jazycích je členěn do kapitol: obecné pokyny a doporučení, instrukce pro jednotlivé modely, technická data a schematické diagramy zpracování signálu (ne schémata elektrických zapojení). Manuál obsahuje úplnou současnou produkci tj. 4 komba, 7 modelů basových hlav včetně vynikajícího celolampového předzesilovače „Quadruplet" (viz MS č. 8/2002) a jednoho aktivního 300 W subbasového boxu „SUB III".

Čtení tohoto manuálu je velmi inspirativní a osobně bych jeho průzkumem výběr produktů začal. Pokud jej totiž otevřete až doma po zakoupení některého výrobku WARWICK, možná brzy zjistíte, že při mírném připlacení jste si mohli pořídit produkt o jednu úroveň výše...

Vzhled, popis, ovládání

„Moje" kombo SWEET 15 je kompaktní bednička s rozměry lehce přesahujícími „tři krabice od banánů postavené na sebe". Povrch je pokryt dnes obligátní kobercovinou, zde v šedočernomodrém odstínu. Toto provedení má svoje výhody i nevýhody (např. pohlcuje pachy). Osobně mě kobercovina ani nástřik vinylem příliš neoslovují, kvalitní koženka je klasika.

Čelní stěna s masivní perforovanou kovovou mříží kryje reproduktor a bassreflexový nátrubek. V horní části nese chassis zesilovače s ovládacími prvky. Panel zesilovače je vzorem jednoduchosti a účelnosti: pro nastavení je k dispozici celkem 6 potenciometrů - GAIN předzesilovače, čtyř-pásmové korekce pro basy, nižší a vyšší středy, výšky a MASTER pro celkové zesílení. Korekce jsou doplněné spínači LOW BOOST a HIGH BOOST pro zdůraznění nejnižších a nejvyšších kmitočtů.

Na panelu kromě vstupního jacku najdeme ještě vstup a výstup efektové smyčky, jednoduchý linkový jack výstup bez regulace výstupní úrovně (XLR konektor může někdo postrádat), nechybí výstup pro sluchátka. Jediným nadstandardem je zde tlačítko MUTE pro tichou a rychlou výměnu baskytar nebo pro ladění.

Z indikátorů najdeme LED diodu vpravo od potenciometru GAIN pro indikaci špičkových signálů, při „klipování" dojde k signalizaci červenou barvou. Další LEDky nad přepínači LOW BOOST a HIGH BOOST nás upozorní na jejich aktivaci a poslední LEDka nad tlačítkem MUTE se po zapnutí hlavního síťového spínače POWER rozsvítí červeně po dobu, kdy ochranné relé odpojí reproduktor, aby za okamžik přeblikla do zelené. Pokud je aktivován MUTE, svítí červená trvale.

Zadní panel je vybaven pouze síťovou zdířkou, jedním výstupním reproduktorovým jackem označeným 150 W/4 Ohm a vypínačem výškové „horny", zde realizované jedním plastovým piezo tweeterem nastříkaným stříbrnou barvou vcelku zdařile imitující kov... Design asi nebude to pravé, kvůli čemu bude SWEET 15 potenciálními zákazníky favorizován a proto se na kombo podívejme trochu podrobněji.

Kombo má velmi „únosné" rozměry - podle výrobce výška 64 cm, šířka 53 cm a hloubka 34 cm při váze poctivých 25 kg. Ovšem díky dvěma hlubokým zapuštěným uchům typu Marshall na bocích je výborně přenosné jen jednou osobou, takže se zdá lehčí než je skutečnost. Podle mne tato ucha představují mj. pozitivní estetický prvek. Estetickým prvkem je také šedá perforovaná mříž s logem W. Za povšimnutí stojí dokonalý způsob uchycení šesti vruty procházejícími válečky vymezujícími neměnnou vzdálenost od reproduktoru.

Dalšími „ozdobnými prvky", které mají asi poněkud vylepšit funkcionalistickou strohost komba, jsou již zmíněný „stříbrný" piezo tweeter a jediný leskle stříbrný bassreflexový nátrubek ve spodní části ozvučnice, který působí nezvykle subtilně a miniaturně.

Konstrukce vypadá bytelně, stěny jsou vyrobeny z pětivrstvé překližky tloušťky cca 18 mm. V ozvučnice je umístěn středobasový reproduktor průměru 15" (380 mm) o výkonu 150 W RMS/4 Ohm s plechovým lisovaným košem.

Tlumicím materiálem připomínajícím „vatelín" je ozvučnice vyplněná celá... To je poněkud překvapující, protože pro „optimální" funkci „naladěného basreflexu" se obvykle v obecných návodech doporučuje, aby část stěn zůstala nezakrytá z důvodu „nepřetlumení" bassreflexového systému. Zatímco demontáž mřížky a reproduktoru byla snadná, zesilovač se mi vyjmout nepodařilo. Ačkoliv čtyři šrouby v hlavě komba slibovaly snadnou záležitost, po jejich vyjmutí jsem nepřišel na fintu jak nenásilně vysunout chassis zesilovače z „bedny". Takže, jak vypadá zesilovač uvnitř, neuvedu.

Zvuk

Ke kombu jsem postupně připojoval baskytary - model typu JB, MM a kopii bezpražcového Warwicka s ebenovým hmatníkem a tělem z bubingy, asi momentálně nejlepší nástroj, který vlastním.

Díky omezenému počtu ovládacích prvků je nastavení požadovaného zvuku velmi rychlé a jednoduché. Základní dojem ze zvuku je prostý: co k zesilovači připojíte, to z něj dostanete. V zásadě se jedná o věrný „Hi-Fi" zvuk, který nic nepřidá, ale také nic neubere - někomu ovšem může připadat poněkud sterilní a barevně nevýrazný. Možná jsem i trochu ovlivněn používáním celolampového basového zesilovače (doma) a hybridního zesilovače s lampou v předzesilovači (ve zkušebně). Z obou je zvuk i z nepříliš kvalitních baskytar barevnější a zajímavější. S kvalitní baskytarou, navíc s aktivní elektronikou může být výsledný dojem daleko příznivější. Pravděpodobně by barevnosti velmi prospělo prohnání efektovou krabičkou.

Pro základní nastavení se obvykle doporučuje nastavit korekční prvky „ekvalizéru" do nulové polohy „12 hodin". Tento zvuk je v zásadě pro některé baskytary použitelný, po čase jsem se ale dobral k vlastnímu nastavení odpovídajícímu zhruba tomuto: GAIN na cca 5 až 6, basy na střed, nižší a vyšší středy úplně stáhnout na „nulu", výšky naplno vpravo. Piezo tweeter, bass boost a high boost vypnout, master dle potřeby. Výsledkem bylo příjemné měkké zabarvení téměř „ampegovského" charakteru, dostatečně čitelné a konkrétní, které bylo velmi dobře použitelné i pro slap.

S jinými, např. hlazenými strunami, je také dobré nastavení s korekcemi v základní poloze (12 hodin) pro basy, nižší a vyšší středy, výšky naplno a případně také s aktivovaným HIGH BOOST. S ním sice mírně vzroste úroveň šumu, která ale pravděpodobně nebude pro živé hraní vůbec vadit.

Pokud nastavíte úroveň GAIN do takové pozice, kdy dochází pouze k občasnému probliknutí LED diody (Clip) a hlasitost budete regulovat Masterem, získáte čistý zvuk bez rušivého zkreslení.

V technických údajích bohužel nezjistíme, jaké frekvence jsou oběma středovými korekcemi upravovány. Podle změny charakteru zvuku jsou pravděpodobně nižší středy posazeny kolem 300 Hz a vyšší kolem 800 Hz. Jako daleko účinnější bych viděl jednoduché nebo dvojité parametrické korekce středů jako u komb WARWICK CL a CCL... Tyto modely jsou ovšem cenově poněkud výše...

Mile překvapil použitý reproduktor, od rozměru 15" bych nečekal tak rychlou odezvu a šířku frekvenčního rozsahu. I bez připojeného tweetru je přenos středů i výšek velmi dobrý. Mám zkušenost, že např. rychlé šestnáctinové laufy nebo vytrhávané groove sekvence obvykle „15-ti palec" artikuluje jen s velkou nelibostí, takže mnoho baskytaristů dává proto raději přednost „rychlejším" a lehčím „desítkám" nebo případně i „dvanáctkám". U SWEET 15 - samozřejmě při rozumných hlasitostech - žádné problémy. To svědčí o zdařilé konstrukci reproduktoru při sladění protichůdných požadavků na přenos basových a středovýškových kmitočtů. Kombo se překvapivě dobře vyrovnává s hrou trsátkem, prsty i slapem, a může se tak dobře uplatnit v téměř jakémkoliv hudebním stylu.

Souhrn

Co se mi líbilo: robustní konstrukce, jednoduché ovládání, zvuk, vlastnosti 15" reproduktoru (vysoká citlivost, rychlost odezvy, rozsah), použitelnost prakticky pro jakýkoliv styl a techniku

Co by se mi líbilo: parametrické korekce středů, XLR výstup s regulací výstupní úrovně, vstup pro připojení CD-přehrávače, výstup pro externí reproduktor

Velmi sledovaným prvkem u nových nástrojů bývá poměr hodnota za peníze. Při mém osobním průzkumu jsem porovnával komba srovnatelného výkonu, vybavení a ceny. V kategorii komb o výkonu 100 až 200 W vybavených 1x15" reproduktorem lze za přímou konkurenci považovat např. modely: Hartke Kickback 15 (120 W) za cca 15 160 Kč, Laney HCB 160 B (160 W) 1x15" za 9 690 Kč, Laney R3, 165 W, 1x15" za 13 550 Kč, Laney R4, 300 W, 1x15" za 15 500 Kč, Carvin PB 200-15, 150 W, 1 x 15" za 15 850 Kč, Hughes–Kettner BassKick 200, 1x15" (Vánoční akce) za 13 890 Kč, Ampeg B-115 (100 W), 1x15" za 18 190 Kč, Hocke B200 (200 W) 1x15", za 12 130 Kč, Ashdown EB 15-180 (180 W), 1x15" za 13 600 Kč, Ashdown MAG C115-300 za 15 000 Kč, Peavey TNT 150 W za cca 18 000 Kč (uvedené maloobchodní ceny jsou včetně DPH získané na webu u jednotlivých prodejců - bez záruky!).

V této konkurenci se Warwick Sweet 15 rozhodně neztratí, a s cenou 14 569,- Kč osciluje kolem středu nabízeného spektra. Díkybohu, rozhodně je z čeho vybírat a doby, kdy na výběr byla dvě basová komba - buď TESLA nebo VERMONA-Regent - jsou snad už za námi... Při volbě nejlepšího basového komba pod vánoční stromeček přeji otevřené uši, chladnou hlavu a šťastnou ruku.